Serum muka: sifat dan kegunaan

Whey ialah produk dengan kepekatan nutrien yang tinggi. Tidak seperti ekstrak dan ekstrak, beberapa daripadanya boleh hadir dalam perkadaran yang berbeza. Walau bagaimanapun, whey selalunya merupakan koktel yang berkhasiat, meremajakan, atau penyembuhan.

Ia juga berbeza daripada krim, yang merupakan emulsi - penggantungan zarah lemak dalam air, atau, sebaliknya, titisan mikro dalam lemak.

Serum biasanya mempunyai konsistensi seragam. Asasnya juga boleh berair atau berminyak, bergantung pada persekitaran yang optimum untuk bahan aktif yang terkandung di dalamnya.

kesan pada kulit

Oleh kerana komposisinya yang ringan dan berkhasiat, serum mempunyai kesan yang sangat intensif pada kulit dan boleh:

  • cepat memperbaiki penampilannya;
  • memperlahankan proses pemusnahan yang berkaitan dengan usia;
  • meneutralkan tanda-tanda awal penuaan;
  • menghilangkan bintik-bintik umur;
  • meremajakan dan menyegarkan muka;
  • memulihkan ketegasan dan keanjalan kulit;
  • bertindak terhadap rosacea;
  • sangat melembapkan epidermis;
  • Menghilangkan bintik-bintik jerawat dan jeragat.

Terdapat juga serum terapeutik khas untuk kulit bermasalah dengan kesan anti-radang, antibakteria dan sebostatik. Adalah lebih baik untuk tidak menggunakannya tanpa preskripsi doktor, kerana jika digunakan secara tidak betul, anda hanya boleh memperburuk masalah.

peraturan permohonan

Untuk mencapai kesan maksimum produk kosmetik yang bernilai literal dan kiasan ini, anda perlu tahu cara menggunakan serum muka dengan betul:

  • Sapukan hanya pada kulit yang kering dan bersih selepas mencuci dan mengelap dengan tonik (tanpa alkohol! ).
  • Adalah dinasihatkan untuk menggunakan serum pelembap pada waktu pagi, maka ia akan memastikan kesegaran sepanjang hari. Tetapi dalam cuaca buruk dan fros, anda boleh keluar dengannya tidak lebih awal daripada setengah jam kemudian.
  • Produk untuk kulit bermasalah sebaiknya digunakan pada waktu malam. Kemudian mereka akan bekerja dengan jayanya selama beberapa jam dan memberikan hasil yang maksimum.
  • Serum dengan kesan yang disasarkan secara sempit hanya digunakan dalam zon: anti-radang - untuk jerawat; dari kedutan - pada lipatan kulit; pelunturan - di tempat dengan pigmentasi yang jelas.
  • Serum anti-penuaan dan pengangkatan juga paling baik digunakan pada leher dan décolleté. Dan ketatkan bujur muka - pada leher dan di bawah rahang bawah.
  • Oleh kerana konsistensinya yang ringan, serum cepat diserap dan boleh menembusi dengan sangat dalam. Oleh itu, tidak perlu mengurut muka anda dan menjalankan jari anda.
  • Adalah penting untuk tidak keterlaluan. Biasanya botol mempunyai dispenser. Dan 2-3 titis produk sudah memadai untuk merawat seluruh muka.
  • Selepas produk diserap sepenuhnya, anda boleh menggunakan krim di atas. Pada masa yang sama, perlu diingat bahawa asas sering tidak sesuai dengan serum mengangkat dan anti-penuaan. Dalam kes ini, anda perlu menghadkan diri anda kepada serbuk mineral.

Dalam kebanyakan kes, membilas serum tidak diperlukan melainkan diperlukan oleh arahan penggunaan, yang anda harus sentiasa membaca sebelum membeli produk.

rahsia pilihan

Hanya pada pandangan pertama, memilih serum muka nampak mudah. Sebenarnya, terdapat banyak faktor penting yang perlu dipertimbangkan:

  1. umur. Sehingga umur 25 tahun, secara amnya, persediaan pekat adalah lebih baik untuk digunakan secara eksklusif untuk tujuan perubatan. Adalah disyorkan untuk menggunakan serum anti-penuaan selepas 35 tahun. Dan dengan kesan superlifting, dan juga kemudian - pada 45+. Hakikatnya apabila kulit kita mendapat nutrien yang mencukupi, ia berhenti menghasilkannya. Jangan biarkan dia berehat terlalu cepat.
  2. jenis kulit. Ini sangat penting, kerana serum bertindak ke atasnya secara intensif. Oleh itu, apabila menggunakan produk yang tidak sesuai, contohnya, pada kulit kering, ia boleh menyebabkan kerengsaan teruk, mengelupas dan juga pembentukan kedutan yang cepat.
  3. masalah. Sesetengah serum tidak sesuai untuk kulit bermasalah. Tetapi terdapat produk yang dibangunkan khas untuk ini. Juga, banyak ubat mempunyai fokus yang sempit untuk menyelesaikan masalah tertentu. Ini biasanya dinyatakan pada pembungkusan.
  4. komponen aktif. Memandangkan ia hadir dalam kuantiti yang banyak, orang yang mempunyai kecenderungan untuk reaksi alahan harus mengkaji dengan teliti komposisi mana-mana produk baru dan pastikan anda menjalankan ujian sebelum digunakan.
  5. Terma dan Syarat Storan. Beberapa persediaan profesional dijual dalam botol pakai buang, yang, setelah dibuka, dengan cepat kehilangan sifat bergunanya. Ya, dan serum buatan sendiri mempunyai jangka hayat yang sangat singkat - dari beberapa jam hingga beberapa hari.

Jika kita membandingkan produk yang dibeli di rumah atau produk yang disediakan sendiri, yang kedua kehilangan dengan ketara dari segi kekuatan impaknya. Jika anda ingin mencapai hasil yang cepat dan bermakna, anda tidak seharusnya menyimpan.

Serum terbaik

Serum terbaik adalah yang paling sesuai dengan anda. Sebagai pakar, saya secara semula jadi lebih suka persediaan profesional. Menggunakan semua pencapaian kimia moden dan kosmetologi, mereka benar-benar boleh memanjangkan keremajaan, terutamanya apabila digunakan untuk suntikan atau mesoscooter. Tetapi produk pasaran besar-besaran dan buatan sendiri juga berfungsi dengan baik.

profesional

Kemuncak serum profesional terletak pada komposisi seimbang yang ketat dan kehadiran formula dan nanopartikel yang dipatenkan dalam produk. Sebahagian daripada mereka mampu membaiki membran yang rosak dan mengawal proses intraselular.

Di samping itu, pakar kecantikan mempunyai alat yang membolehkan bahan berfaedah menembusi lebih dalam. Dan dengan bantuan suntikan, mesoterapi atau prosedur perkakasan, serum dihantar terus ke tempat di mana kulit paling memerlukannya. Tidak hairanlah hasilnya mengagumkan.

pasaran besar-besaran

Di rak pasaran besar-besaran, kelimpahan serum semakin meningkat setiap hari. Di satu pihak saya suka. Sebaliknya, ia membolehkan anda meragui kualiti produk. Lebih-lebih lagi dengan harga yang rendah. Pekat aktif biologi berkualiti tinggi tidak boleh murah, jika hanya kerana kos pengeluaran yang tinggi.

Untuk melicinkan garis ekspresi, sebaiknya jangan gunakan serum, tetapi pengisi. Ini adalah persediaan yang lebih pekat yang direka untuk menambah jumlah tisu lembut yang hilang.

Buatan sendiri

Atas permintaan, anda boleh menyediakan serum muka anti-penuaan buatan sendiri. Kesan daripada mereka akan lebih lemah daripada dari kedai. Sebaliknya, kulit boleh dibekalkan dengan bahan berguna tanpa bahan kimia.

berminyak

Serum untuk peremajaan

Serum berasaskan minyak sesuai untuk kulit kering, sensitif dan matang dengan banyak garis halus. Semua minyak semulajadi sesuai untuk ini.

Lebih nipis kulit, lebih ringan mereka sepatutnya.

Yang terbaik ialah minyak argan. Ia adalah universal, tidak meninggalkan kesan berminyak dan mempunyai kesan anti-penuaan yang indah, tetapi ia mahal.

Biji zaitun, pic, aprikot atau anggur, kuman gandum, jojoba, dan lain-lain juga baik.

Berikut adalah beberapa resipi:

  1. Untuk kering. Campurkan satu sudu alpukat dan minyak entotera, tambah yang penting: 6 titis geranium, 3 - chamomile dan 2 - lavender. Komposisi ini mempunyai kesan menenangkan, anti-radang dan melembutkan.
  2. Untuk matang dan pudar. Asas: dua sudu aprikot atau minyak biji anggur, satu - pinggul mawar. Kami menambah dua sudu teh lobak merah atau 5 kapsul vitamin AEVit, 5-6 titis minyak geranium, 3 - rosemary, 2-3 - neroli. Alat ini menyegarkan kulit dengan sempurna, melicinkan kedutan, memperbaiki kulit dan meningkatkan turgor kulit.
  3. Untuk biasa. Satu sudu jojoba atau minyak kelapa, tiga sudu teh larutan minyak tokoferol, satu sudu minyak buckthorn laut. Sekarang tambahkan yang penting: 5 titis kayu manis, 2-3 - ylang-ylang, 3 - oren manis. Serum sedikit mencerahkan kulit, meningkatkan sifat pelindungnya, membantu melawan rosacea, melambatkan proses penuaan.

Serum sedemikian tidak terletak di bawah solek, jadi lebih baik menggunakannya pada hujung minggu atau pada waktu malam. Simpan di tempat yang gelap dalam balang kaca tertutup rapat pada suhu bilik.

kefir

Serum muka kefir dari rumah adalah yang paling popular. Tidak hairanlah - ia adalah yang paling mudah diperoleh dan mempunyai banyak sifat bermanfaat kerana kandungan kalium, kalsium, kolin dan bahan penting lain yang tinggi:

  • mengetatkan bujur muka;
  • meningkatkan warna kulit;
  • mencerahkan pigmentasi rata;
  • membantu mengeluarkan toksin;
  • menghilangkan kilauan berminyak;
  • melegakan keradangan dan bengkak;
  • mengurangkan kantung mata;
  • menghilangkan bintik hitam dan bintik hitam;
  • memulihkan keseimbangan hidrolipid.

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diingat bahawa apabila dipanaskan di atas 50 ° C, sifat berfaedah whey kefir cepat hilang.

Ia mudah untuk disediakan. Dan lebih baik membuatnya daripada susu penuh buatan sendiri. Ia mesti dibiarkan pada suhu bilik sehingga beragi sepenuhnya. Sekeping roti rai yang dibuang ke dalam gelas mempercepatkan prosesnya. Apabila susu memisahkan, tuangkan whey dan tapis melalui beberapa lapisan kain kasa. Sesetengah orang memanaskan susu masam dengan api yang perlahan, tetapi ia sangat mudah untuk salah dan terlalu panas.

Anda boleh menggunakan serum ini selepas mencuci atau pada waktu malam sebelum memakai krim malam.

Jika anda membuat ais daripadanya dan menyapu muka anda setiap hari, kulit akan menjadi segar dan merah jambu, dan bujur muka akan menjadi lebih jelas. Selain itu, anda boleh menggunakan serum untuk menghilangkan jerawat dan ruam kecil kerana ia mengandungi asid laktik.

krim atau serum

Saya sering ditanya mana yang lebih baik: krim atau serum. Bagi saya ia seperti memilih antara roti dan jem. Sudah tentu, roti dengan jem jauh lebih enak dan lebih berkhasiat daripada produk ini sahaja.

Serum mempunyai kesan sasaran yang sengit pada kulit. Krim melakukan selebihnya.

  • memanjangkan kesan;
  • menormalkan keseimbangan hidrolipid;
  • mengandungi penapis solar;
  • membantu mengekalkan kelembapan dalam kulit;
  • membantu menghaluskan kedutan.

Malah, ia adalah krim yang menyediakan rutin penjagaan kulit harian yang komprehensif dan seimbang. Oleh itu, pakar kosmetologi mengesyorkan menggunakannya bersama-sama.

Di samping itu, produk siap hendaklah sekurang-kurangnya daripada pengeluar yang sama, dan sebaik-baiknya daripada siri yang sama, untuk saling melengkapi dan mengukuhkan dan tidak bercanggah antara satu sama lain.

ringkaskan

Serum kosmetik untuk kawasan muka dan mata adalah produk yang sangat diperlukan dan berguna. Ia boleh mendatangkan kemudaratan hanya dalam satu kes - jika ia dipilih secara salah. Dan kesan positif dapat dilihat selepas beberapa hari penggunaan biasa.

Apabila membeli produk siap, anda harus memberi perhatian bukan kepada penarafan, tetapi kepada komposisi dan tumpuan. Persoalan tentang apa yang berfungsi lebih baik - serum atau krim muka - adalah berlebihan. Mereka mesti digunakan bersama kerana ia mempunyai kesan yang berbeza pada kulit.

Serum berkualiti tinggi bukan sahaja memperbaiki keadaan epidermis secara visual, tetapi juga menggalakkan pengeluaran kolagen dan elastin, meremajakan tisu dari dalam.